Všem těm, kteří zaplatí kartou 7000 Kč měsíčně a neprovedou žádnou transakci na pobočce, nabídla Česká spořitelna založení tzv. iÚčtu zdarma a to přes internet během 5 minut. Pokud tyto podmínky zájemce nesplní, zaplatí za 98 Kč. Bližší podmínky z nabídky uvedené na internetu není možné vyčíst, takže se lze jen domnívat, co znamená formulace „Cena iÚčtu při nesplnění podmínek je 98 Kč“, zda jde o jednorázový poplatek za založení účtu po tom, co zákazník podmínky nesplní nebo zda jde o měsíční poplatek spojený s vedením účtu při nesplnění podmínek platby 7000 Kč kartou. Jedno je jisté, nabídky cílí spíše na vyšší střední třídu a obyvatele měst, protože i přes rozšíření moderních technologií, stále se najde dost obchodů, kde kartou přes veškerou snahu jednoduše nezaplatíte, protože terminál nemají. Nevyužívají jej menší obchody nebo stále populárnější trhovci s čerstvými potravinami přímo od zemědělců. Navíc v dnešní době klást svým zákazníkům podmínky při založení účtu a ukazovat jim, že jiní mohou mít výhodnější podmínky než oni, není příliš šťastné řešení. Lze to i vyčíst z četných reakcí na facebookovém profilu na nový iÚčet.
Nový produkt České spořitelny iÚčet na jejím facebookovém profilu přinesl velmi nevybíravé a naprosto záporné ohlasy, někdy dokonce až vulgární reakce na adresu služeb České spořitelny. Žádná z reakcí do uzávěrky vydání nebyla kladná.
Už od nepaměti platí obchodnické pravidlo, že stálý zákazník má přece výhodnější podmínky, než ten který zavítá do obchodu poprvé nebo zajde jen občas. I když akční nabídky se snaží naše vnímání obrátit, od zákazníků České spořitelny na jejím profilu zaznívá, že by přece jen za svou věrnost očekávali vstřícnější podmínky. Jedna ze zákaznic, jejíž jméno je redakci známo, ale pro uchování soukromí jej záměrně neuvádíme, píše: „Taky uvažuju, že od ČS uteču, i když jsem klientem skoro dvacet let, žádné výhody jako stálý klient nemám, spíš naopak. A abych platila za to že mi někdo pošle peníze mi přijde nehorázné..“ Jiný zákazník České spořitelně navrhuje: „a co takhle snížit poplatky? jsem u vás přes deset let a na konci měsíce se nestačím divit, za co všechno a kolik se platí… čím dál víc uvažuji, kam jinam pláchnout…“ Nový produkt České spořitelny iÚčet na jejím facebookovém profilu přinesl velmi nevybíravé a naprosto záporné ohlasy, někdy dokonce až vulgární reakce na adresu služeb České spořitelny. Žádná z reakcí do uzávěrky vydání nebyla kladná.
Obecně si komentující chválí služeb bank jako mBank nebo FIO, kam přešli už před delším časem. Proto je nový produkt iÚčet od České spořitelny ničím nezaujal a naopak se diví poplatku při nesplnění podmínek a navíc upozorňují i na to, že Česká spořitelna ve skutečnosti není česká, ale patří rakouské Erste bank: „98 kc mesicne.. To je neskutecny, za co? ! Není divu, ze Erste ze vsech svych divizi ma nejvetsi zisky v ceske republice… Cesi jsou zvykli platit a vubec jim to neprijde divny.. Platit za to, ze bance davam svoje penize… Hnus neskutecnej… Ale jak uz to tak v cechach funguje.. Vetsina lidi nadava, ale neodejdou.. Alespon ty komentare me tady potesili, ze lidi opravdu dostavaji rozum.. Jen tak dal..“ I přes tuto výhradně negativní odezvu na iÚčet se najdou tací, kteří odkaz na svém facebookovém profilu sdílejí. Ovšem nedělají to z nadšení nad novou službou, naopak jeden ze sdílejících k odkazu dodal na svém profilu: „Dobrý joke, vymyslet normální účet teď, pět-šest let po nejpomalejší konkurenci. Spořka je banda dinosaurů a už nikdy se nevrátím k vám, k t-mobile nebo k upc > jste všichni verbež z minulého století, která si dnes, v době konkurence, zaslouží jedině krach.“
Česká spořitelna s novým produktem iÚčet narazila. Přišla s ním v době, kdy využívají u její konkurence mnohem výhodnějších služeb a zřízení bankovního účtu přes internet nepovažují za nic přelomového. Spíše měla Česká spořitelna tuto možnost do svých služeb zařadit jako naprostou samozřejmost, na kterou jsou dnešní spotřebitelné zvyklí. Na co by se však měla zaměřit rozhodně, jsou naprosto negativní reakce na její služby.
Na několik negativních reakcí (jiné tam ani nejsou) i v neděli dopoledne odpovídá jediná pracovníce klientského centra. Jenže její celé jméno se nedozvíte. Takže k neprůhledné poplatkové struktuře služby iÚčet se připojuje i neosobní reakce pracovnice „Iveta D., Klientské centrum“. Je až úsměvné, že pod produktem zaměřeným na online založení a správu svého bankovního konta klientovi, stěžujícímu si na poplatky u svého současné bankovního účtu, radí: „doporučuji se obrátit na pobočku České spořitelny, kolegové prověří nastavení využívaných služeb, věřím, že účet je možné za výhodnějších podmínek.“ Jinými slovy, pokud už nechcete platit České spořitelně poplatky, které považujete za nemravné (tak zní právní definice) nebo je považujete za neoprávněné obohacení (další právní definice), zamiřte se svou stížností přímo do České spořitelny. Případně ti otrlejší a právně zběhlejší mohou pohrozit občansko-právním sporem. V současnosti jich několik desítek probíhá v souvislosti s iniciativou Poplatky zpět. Klienti mezi sebou se však shodují, že nejjednodušší je založit si nový účet jinde a předtím převést peníze jinam. Nemuseli byste se totiž při rušení účtu dostat ke konečnému vyúčtování. Jedna z bývalých zákaznic to dokládá svými slovy: „Dodneška jsem při vypovídání svého účtu neviděla svůj zůstatek na něm,avízovala jsem to až na centrále a nic se neděje(už 8 let!)“ Mezi komentáři se objevil i názor odborníka z oblasti financí: „jako finanční. poradce bych dal dislike“.
Jedno je z pohledu zákazníků jisté, Česká spořitelna s novým produktem iÚčet narazila. Přišla s ním v době, kdy využívají u její konkurence mnohem výhodnějších služeb a zřízení bankovního účtu přes internet nepovažují za nic přelomového. Spíše měla Česká spořitelna tuto možnost do svých služeb zařadit jako naprostou samozřejmost, na kterou jsou dnešní spotřebitelné zvyklí. Na co by se však měla zaměřit rozhodně, jsou naprosto negativní reakce na její služby. Třeba se starší generace zvyklá chodit vybírat z vkladních knížek, placení všemožných poplatků nebrání, ta mladší dominující právě na Facebooku se takovému jednání ze strany banky brání. Možná by zákazníci byli shovívavější, kdyby se jednalo o českou banku, ale v případě rakouské Erste si neberou servítky ani v tomto ohledu. Článek by šlo nazvat také iÚčet nikoho nepřekvapil, nenadchnul a vyvolal výrazně negativní reakce.
Napsal: MgA. Václav Bartoš, autor je občasným přispěvatelem redakce magazínu Kampropujcku.cz