Rozhodujete se pro změnu banky a pro založení nového osobního účtu? Víte, kolik průměrně ročně utratí bankovní klienti za povinné poplatky? Chcete získat nové výhody vážící se k vašemu účtu? To vše nemusí být žádný problém.
Hledáte-li výhodný osobní účet, je vaším samozřejmým nárokem, že bude kvalitně zabezpečen a bude tak zamezeno možnému úniku a zneužití vašich osobních údajů. Dále je potřebné, aby internetové bankovnictví, které se k účtu váže, fungovalo plynule bez odstávek a aby banka rovněž poskytovala funkční mobilní aplikaci, jejímž prostřednictvím lze účet spravovat.
Výhodou je i skutečnost, kdy banka po založení osobního účtu u ní zvýhodňuje pro daného klienta smluvní podmínky pro další čerpané finanční produkty. Volba osobního účtu se tak nikdy neobejde bez nastavení vašich zásadních podmínek.
Přáním každého klienta je, aby mohl v dnešní době získat bankovní účet bez poplatků. Není totiž neobvyklé, že často věnujete kolem 2 000 Kč ročně bankovní instituci, u níž máte vedený svůj účet, a to pouze za účelem poplatků. Ty pak stále tvoří nezanedbatelnou část jejich příjmů a mohou tak přispívat i k rigiditě postoje ve vztahu k zákazníkům.
Jedná se však již o zbytečně tradiční postup a není třeba zůstávat u určité instituce čistě ze zvyku v případě, že nejste spokojeni s jejími nabízenými službami. Ty je třeba však vždy hodnotit komplexně, protože poplatky jsou pouze dílčím aspektem celkového přístupu ke klientům.
Sledování nabídky je důležité
Je však potřebné sledovat nabídky konkurenčních institucí i prakticky, co banky nabízejí zdarma. Je zbytečné nechat si ujít svou nevšímavostí výhodnou nabídku. To však neznamená, že je žádoucí věnovat se studiu nabídek na finančním trhu příliš intenzivně, a to na silný úkor vlastního volného času. K tomuto účelu je vždy možné využít služeb kvalifikovaného finančního poradce, do jehož pracovní náplně monitoring finančních produktů přirozeně spadá.
Dříve, než uzavřete smlouvu, platí stará rada: vše si důkladně přečíst včetně těch nejmenších písmen. Domněle bezpoplatková politika totiž může spočívat ve skrývání poplatků a jejich rozpouštění do dalších nákladů. Je třeba mít tedy před podpisem smlouvy vždy jasno, co výraz zdarma či bez poplatků v konečném důsledku znamená.
Na druhou stranu nelze očekávat pouze ideální stav, banky jsou ze své podstaty komerční instituce a vykazovat zisk musí. Klíčem k řešení problému je vždy pochopit, zda jste tím pravým klientem pro konkrétní banku nebo by se její služby spíše hodily k někomu jinému a banka s optimálními službami na vás teprve ještě čeká.
Jaké nabídky zvažovat
Finanční trh nabízí nepřeberné množství nabídek a jen o málokterých z nich lze s jistotou prohlásit, že jsou ze své podstaty zcela nevhodné. Platí, že každý klient si sám musí najít svou ideální banku. Zajímavou možností v praxi je však například osobní účet mKonto, který spravuje nízkonákladová banka. Založení i vedení účtu probíhá bez poplatků, stejně tak nejsou poplatky zatíženy ani výběry z bankomatů v Česku a v zahraniční při výběru částky nad 1 500 Kč. Všechny tuzemské příchozí a odchozí platby, trvalé příkazy, inkasní platby a platby SIPO jsou zde rovněž zcela zdarma.
Nezpoplatněná je i možnost vkladu na účet peněz v hotovosti prostřednictvím vkladových bankomatů, stejně tak jako expresní převod mezi jednotlivými účty v rámci téže banky. K mKontu lze současně založit i další finanční produkty, jakými jsou až čtyři spořicí účty eMax, čtyři spořicí účty eMax Plus i mSpoření.
Rychlost se cení
Jak při založení, tak při užívání bankovního účtu je velmi důležitá rychlost a flexibilita. Příjemným výdobytkem dnešní doby je možnost založení účtu online, kdy pouze vyplníte webový formulář a nahrajete skeny identifikačních dokladů. Banka již sama zajistí další komunikaci a často neváhá za vámi vyslat i kurýra, takže vám tím ušetří osobní návštěvu banky. Důležité je také, aby se k účtu vázalo nejen spolehlivé internetové bankovnictví, ale i funkční mobilní aplikace, jejíž ovládání je intuitivní a není nutné se nad ikonami nadbytečně zamýšlet.
Tak mobilní aplikace bude plnit své poslání tím, že vám zajistí skutečně svižnou správu finančních prostředků na bankovním účtu. Stejně tak je vhodné posoudit rychlost komunikace, kterou banka vyvíjí při telefonních hovorech na informačních linkách či na chatech. Optimální je samozřejmě, aby reagovala na vaše dotazy a připomínky co nejrychleji, protože tím prokazuje svou adaptabilitu i úroveň vstřícnosti ke svým zákazníkům.
Dnešní konkurenční doba sice finanční instituce přirozeně vede k vyšší péči o klienta, než tomu bylo dříve, avšak mnohé benefity mohou ve své podstatě spočívat z velké části pouze v marketingových dovednostech zaměstnanců. Rychlost komunikace je však jedním z jednoznačných indikátorů pro posouzení kvality služeb. A o kvalitu jde vždy v první řadě.